Our serious slogan

Het testen van je ideeën

Today’s post will be a bit different. Why? Well, because it will be in Dutch. Why? Because we can!

Goed, over naar Nederlands. Alhoewel ik in een ver verleden een Bachelor Industrieel Ontwerpen gevolgd heb, zijn mijn collega’s en ik hoofdzakelijk opgeleid in Computer Science. Als Computer Scientist zijn wij er dan ook normaliter van overtuigd dat onze ideeën geniaal zijn, en als mensen onze ideeën niet begrijpen, dan ligt dat aan hen.

Helaas kan je in de praktijk meestal niet op deze manier werken. Wij proberen dan ook op zoveel mogelijk momenten onze ideeën te testen. Dit doen we door onze ideeën te laten zien aan onze doelgroep, of door ze voor te leggen aan mensen met expertise over het beoogde doel. Binnen de context van Bedrijffie betekent dit voornamelijk gebruikerstests afnemen met ondernemers, en interviews met boekhouders, accountants, ervaren ondernemers, en start-up coaches. Bij gebruikerstests is het doel voornamelijk erachter te komen of men de app intuïtief kan gebruiken, men de app leuk vindt, en men er iets van opsteekt. Door dit aan te vullen met expert interviews controleren we of de conclusies die we trekken bij gebruikerstests kloppen en peilen we de slagingskans van nieuwe ideeën.

Met al dit testen gaat er natuurlijk wel eens wat mis. Mensen kunnen anders reageren op de test dan gepland, of je krijgt antwoorden die je helemaal niet had verwacht. Graag wil ik onze, leerzame, opvallende, en misschien wel ludieke ervaringen met jullie delen.

Werk je ideeën uit zover als nodig en niet verder

Wanneer je nog niet de kans hebt gehad om een idee voldoende uit te werken, hou je dit idee vaak liever voor jezelf. Het is immers nog niet af, en mensen zullen het niet begrijpen, of het totaalplaatje missen.

In de praktijk zal je jezelf vaak beter over deze natuurlijke reactie heen moeten zetten. Anderen zullen namelijk feedback geven op het niveau waarop je je ideeën hebt uitgewerkt. Het is makkelijker om kritiek te geven op een grove schets, een nieuwe schets is immers zo gemaakt. Verder zal de schets alles bevatten wat essentieel is om het idee te communiceren, zonder afleidende details.

Bij testen zien wij dat wanneer een idee te ver is uitgewerkt, men feedback gaat geven over details: “Ik vind dit icoontje vreemd uitgelijnd”, “Kan je wat spannende geluidseffecten toevoegen”?. Dit kan natuurlijk ook nuttige feedback zijn, maar bij het testen van de kwaliteit van het concept zelf had een simpele uitwerking dus betere feedback opgeleverd en bovendien tijd bespaard!

Twee uitwerkingen van hetzelfde idee, waar je feedback van een verschillend niveau kan verwachten

Laat je niet misleiden door je test

Je bedenkt een mooie toevoeging voor de app, werkt deze uit met een stel scheten, en overlegt je idee met de rest. Iedereen lijkt het een goed idee en enthousiast begin je met een de implementatie van je idee. Vervolgens ga je over tot het testen van deze nieuwe toevoeging en zie je dat de gebruiker er niks van begrijpt. Teksten met instructies worden niet gelezen of niet begrepen, wat de bedoeling is, blijft onduidelijk, en de gebruiker doet alles verkeerd.

Wat ging hier mis? Wanneer je een idee uitlegt met een stel schetsen, beschrijf je vaak interactie die van de gebruiker verwacht wordt. Deze interactie zal leiden tot het beoogde effect en het geheel klinkt als een uitstekend idee. Echter zal in de praktijk een ongeïnstrueerde gebruiker niet weten wat er van hem verwacht wordt. Om dit te voorkomen zal je het idee uit moeten werken zodat het zonder instructie begrepen kan worden.

Durf opnieuw te beginnen

Bij het testen van een concept krijg je soms feedback die je liever niet wilt horen. Gebruikers lopen vast, begrijpen het niet, zien het nut niet, of vinden het simpelweg niet leuk. Je zal je concept moeten verbeteren en opnieuw moeten testen. Hopelijk zal het deze keer wel werken. Helaas is er een kans dat je opnieuw dezelfde reactie zal krijgen. Deze cyclus kan zich een aantal keer herhalen, en hoe meer tijd je in je concept steekt hoe liever je wilt dat het gaat slagen. Je hebt er immers al zoveel tijd ingestoken. Het is makkelijk om op deze manier gehecht te raken aan concepten die je eigenlijk gewoon weg moet gooien. Daarom dus de tip: durf je huidige werk weg te gooien en opnieuw te beginnen. Het uiteindelijke resultaat zal er beter van worden.

Gebruikers zeggen niet wat ze willen, alleen wat ze niet willen

De app Bedrijffie probeert gebruikers te leren over ondernemerschap. Wij zijn in de interessante situatie gekomen waar we een nieuwe les op een groep gebruikers testten, en de feedback kregen dat ze de les makkelijker wilden. Één iteratie later, en de feedback werd dat de app te makkelijk was en nergens op sloeg. Nog een iteratie verder, en de les was weer te moeilijk.

Een testgebruiker weet zelden wat hij wil, hij weet enkel wanneer iets niet is hoe hij het wil. Wat was in ons geval het probleem? Alhoewel de eerste versie van de les inderdaad te ingewikkeld was, wilden de gebruiker vooral een betere uitleg. Onze tip: blijf feedback van gebruikers altijd afwegen. Vaak is wat gebruikers zeggen niet wat ze willen, maar wat ze zeggen kan je wel helpen te vinden wat de gebruiker wil.

Conclusie

Dit zijn slechts een aantal anekdotes, maar zeker niet de enige lessen die wij dusver hebben opgepikt. Hopelijk zal het delen van onze ervaringen het testen voor jullie in de toekomst wat versoepelen. Een laatste tip die wij nog graag mee willen geven is: hou het testen leuk. Een minder gestructureerde test kan nog steeds erg nuttig zijn. Je kan de bar zien als één grote focusgroep, met als bijkomend voordeel dat het spreekwoord "dronken mensen spreken de waarheid" enigzins klopt. Met een borrel durft men opeens eerlijk kritiek te geven. Wij zijn echter nu op een punt gekomen dat wij op elke sociale gelegenheid onze telefoon tevoorschijn trekken en iedereen lastig vallen met onze app. Realiseer je dus ook dat er andere dingen in het leven zijn dan testen.

Christian Maulany 03-12-2017

Our first tax hit

Today we learned how we could have saved quite a bit on tax, if only we were aware of a particular tax rule earlier…

In the Netherlands, based on the kleineondernemersregeling (Source: Belastingdienst), if your company’s cumulative VAT over a single calendar year is €1,883 or less, then you pay less of this amount. If it is even as low as €1,345, you pay no VAT at all! Since we started our company late in the calendar year, it might have been smart to earn just enough, to get our accumulative VAT just under €1,345. This means you can apply the kleineondernemersregeling and keep this amount, without extra work.

We would rather not reveal all the details our financial situation, but to give you a more concrete example, let me tell you the fictional story of Billy. Billy starts working as an entrepreneur in December, and is able to get two assignments, worth €6,400 and €2,600 respectively. For these assignments Billy has to charge 21% VAT, meaning he has two invoices, worth €6,400 + €1,344 = €7,744, and €2,600 + €546 = €3,146. Work on these assignments starts in January, and his customers don't mind if Billy sends them their invoices in December or in January. A naive Billy would send out both invoices in December, meaning that year the VAT on his profit is a total of €1,344 + €546 = €1,890. Since this amount is larger than €1,833, Billly has to hand the full €1,890 over to the belastingdienst (The Dutch IRS).

A smarter Billy would send out the first invoice in December, and the second invoice in January. This way, by the end of December the VAT on Billy's profit is €1,344, which is less than €1,345. This means Billy is allowed to keep the full amount, leaving him with an extra €1,344! Although our situation is not as extreme, we could've saved a bit of money this way as well. I guess we had to learn the hard way.

Rustam Alashrafov 29-11-2017

Hello Blog

This day is a great day. In the future people will write songs about this day, and elderly will tell tales to our younglings, about the events that transpired this very day. Why, you ask? Because today we post our first blog post!

Let me start by introducing ourselves. We are Alexander, Rustam and Christian. We are three recent Msc. Computer Science graduates, and together we are the founders of Serious Company. We are a young company, and running a business is new to us.

We expect to encounter many lessons and experiences which will surprise us, and possibly might suprise you. In this blog, we intend to tell you some of these stories. Hopefully granting you some informal insight into the experience of starting a business venture, and the challenges, hurdles, dissapointment, and excitement which comes with it.

In the near future, we expect a focus on the accounting lessons we encounter, such as managing our bookkeeping, filing taxes, and figuring out all the regulations. However, don't blame us if we use this blog as an outlet to share some of our development frustrations as well.

Christian Maulany 27-11-2017